Hydraulický posilovač řízení funguje tak, že na řemenici od motoru je posazeno čerpadlo 6r0423156b https://www.woocar.cz/produkty/hydraulicke-cerpadlo-seat-vw-skoda-6r0423156b/, motor jej roztáčí a čerpadlo zvyšuje tlak kapaliny v hydraulických pístech. Písty potom pomáhají ovládat řízení, tedy obě nápravy tak, že řidič nemusí vyvíjet enormní sílu pro zatáčení, což je markantní zejména při nižší rychlosti, tedy hlavně při rozjíždění, při couvání, při parkování atp.
S hydraulickými posilovači řízení se lidstvo seznámilo již před více než půl stoletím, v padesátých letech dvacátého století šlo však jen o pouhé náznaky, co to bude znamenat pro budoucnost, tehdy pochopitelně nebyly vozy sériově vyráběné vybavovány hydraulickým posilovačem řízení běžně, šlo jen o některé vybrané modely, i když docela dlouho trvalo, než se tento systém ujal u většiny, ne-li u všech vozidel. Mnozí pamětníci si uvědomí, že ještě v devadesátých letech to nebyl běžný standard, ale doba pokročila a dnes si stěží dovedeme představit, že bychom řídili vozy bez posilovačů, pokud ovšem pomineme milovníky veteránů, kteří se jistě rádi v rámci nostalgie s řízením doslova „poperou“.
Co to znamená, řídit vozidlo bez posilovače řízení, možná mnoho mladých řidičů vůbec nezná. Nemají tu osobní zkušenost a tak by možná stálo za to, aby poznali rozdíl. Kdyby to bylo možné, třeba v rámci výuky v autoškolách někde na bezpečném závodním okruhu, doporučovali bychom posadit řidiče alespoň na moment do staré škodovky „stodvacítky“, aby si uvědomil rozdíl mezi tím, co musí zvládnout ruka řidiče u šnekového či alespoň hřebenového řízení bez posilovače, a mezi moderními systémy.
V současné době hydraulickým posilovačům konkurují elektrické posilovače řízení, které nahradily čerpadlo elektromotorem. Ten neubírá výkonu motoru a zároveň je v provozu pouze tehdy, točí-li se volantem, takže to ani nezatěžuje alternátor souvislým odběrem proudu, ale mnozí zkušení řidiči podrobují tento systém zdrcující kritice, když tvrdí, že se svým vozem ztrácí cit při řízení, že jaksi elektromotor za ně obstarává řízení až příliš, a že se vůz pomalu stává robotickým systémem, ale bez lidské kontroly.